Dienstverlening wordt uitgebreid en het proces transparanter, flexibeler en efficiënter

Er gaan een paar dingen veranderen  bij het Rode Nest

Het Rode Nest is in de afgelopen vier jaar uitgegroeid tot een zeer succesvolle organisatie binnen de Partij van de Arbeid. Het door het Rode Nest geïntroduceerde Ledenpanel bleek in een behoefte te voorzien. Door dit succes is het nodig geworden dat er zaken worden aangepast.

Het is best mogelijk dat de periodes van lockdown tijdens de coronatijd daar een rol in hebben gespeeld, want met het Ledenpanel kun je alle leden digitaal benaderen en dat was gunstig in een tijd dat samenkomen niet tot de mogelijkheden behoorden. Het aantal ledenpanels dat in de afgelopen jaren is uitgevoerd bedraagt inmiddels meer dan vijftig. Steeds meer besturen van afdelingen, gewesten en netwerken gebruiken het om de mening van hun achterban te peilen, zodat hun beleid in overeenstemming kan worden gebracht met wat de leden ervan vinden. Het Rode Nest heeft al deze ledenpanels begeleid.

Door dit succes is het nodig geworden dat er zaken worden aangepast. Om te beginnen nemen we als Rode Nest een eigen licentie op de online software voor het houden van ledenpanels. Daardoor kunnen we het proces van de panels efficiënter uitvoeren. Dat gaat niet meer via de PvdA, ofschoon we zeker binnen de partij blijven functioneren. Het is mogelijk geworden doordat we vorig jaar de Jaap Burger Stichting hebben overgenomen. De JBS was opgezet om de dialoog- en debatvaardigheden binnen de PvdA te bevorderen, maar stond al ongeveer tien jaar op non actief. Omdat het Rode Nest geen wettelijke identiteit had, maar de JBS wel, zijn we nu in staat om zelf zo’n licentie aan te schaffen. En omdat de JBS  inmiddels ook is aangemerkt als een kleine non-profit organisatie, kunnen we software e.d. goedkoper krijgen dan voorheen.

Het organiseren van een ledenpanel blijkt voor besturen een grote opgave en vergt dan ook veel tijd en moeite. We hebben daarom extra hulpmiddelen ontwikkeld om dit proces gestroomlijnder te laten verlopen. Allereerst hebben we voor besturen die een ledenpanel willen organiseren een discussieplatform opgesteld waarmee de voorbereiding van het ledenpanel en de samenspraak van de leden of een ledengroep, tijdens of achteraf, beter kan worden geregeld. Omdat dit platform aan het ledenpanel is gekoppeld, kunnen online bijeenkomsten veel makkelijker worden georganiseerd. Dit platform bied ook de tools daarvoor aan.

De afstemming en samenwerking tussen het verantwoordelijke bestuur en het Rode Nest zal ook transparanter en gestroomlijnder gaan verlopen Daarvoor zal gebruik worden gemaakt van een online organisatie- en samenwerkingstool, die de lijnen korter houdt. De verschillende versies van de vragenlijst kunnen zo, in aanloop naar de definitieve versie, gemakkelijker worden gedeeld, terwijl tevens de status van de voortgang direct zichtbaar is. Dit bespaart onnodig mailverkeer.

Voor besturen van gewesten bieden we ook een discussieplatform aan waarmee de voorbereiding op bijvoorbeeld het voorcongres online kan worden geregeld. Dit platform biedt de mogelijkheid om een online bijeenkomst te organiseren en online vragenlijsten  rond te sturen of polls te houden voor bijvoorbeeld het prioriteren van onderwerpen.

Deze nieuwe vorm van dienstverlening gaat per 1 september 2021 in en gaat voortaan gepaard met de mededeling: Het bestuur maakt voor de realisatie van dit panel gebruik van de hulp van het Rode Nest, een onafhankelijke denk- en ontwikkeltank voor ledendemocratie binnen de PvdA. Het Rode Nest is een onderdeel van de Jaap Burger Stichting.

Voor vragen kunt u contact opnemen met ledenpanel@rodenest.nl

Laat een antwoord achter